niedziela, 3 kwietnia 2016

Rok Cervantesa.

Czterysta lat temu zmarł Miguel De Cervantes. Dlatego rok 2016 w Hiszpanii ogłoszono rokiem Cervantesa. W mediach prowadzi się dużo programów i akcji , które mają na celu przypomnienie postaci wielkiego autora “Don Kichota z La Manczy” Najbardziej podoba mi się seria programów w jednej z telewizji pt.”Cervantes żyje !” W programie przedstawia się fragmenty tej słynnej  powieści i szuka się odniesień w obecnych czasach. Wypowiadają się zarówno ludzie znani jak i osoby nie publiczne. Ja swoją przygodę z Cervantesem rozpoczęłam tak jak większość w szkole średniej. Nie mogę powiedzieć , że wtedy wywarła ma mnie jakieś wielkie znaczenie. Ot jeszcze jedna lektura do zaliczenia, więc zaliczyłam…  Potem na lata zapomniałam o niej i o Cervantesie. Aż dwa lata temu całkiem przypadkiem wybrałam się na wakacje “Szlakiem Don Kichota” w La Manchy. Wakacje udały się bardzo i zaowocowały tym, że ponownie sięgnęłam po lekturę tym razem w oryginale. Niesamowita przygoda, którą miałam zwiedzając miejsca gdzie żył i tworzył autor wzbogaciła moją wiedzę o samej genezie powieści, powodach dla których Cervantes napisał Don Kichot z La Manczy…, i w jakich warunkach ją pisał. Kilka ciekawostek.M.Cervantes pisał pierwszą część Don Kichota w więzieni gdzie trafił za nie płacenie podatków. Na przykład teraz okazało się ,że wizerunek artysty, który powszechnie jest znany , nie jest jego prawdziwym portretem więc tak naprawdę nie wiemy jak wyglądał. Szczątki , które w zeszłym roku odkryto  w Madrycie i dokonano ekshumacji , które przypuszczalnie były szczątkami Cervantesa okazały się szczątkami kobiecymi. Hiszpanie są bardzo dumni ze swojego wieszcza i ze czcią o nim mówią. A “Szlak Don Kichota” jest naprawdę wielką przygodą turystyczną i kulturalną.



10 komentarzy:

  1. Dziękuję za ciekawe informacje:)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się że zainteresowałam tematem.Tak myślę,że wszyscy teraz szukają i chcą czytać same nowości a przecież bardzo dobrze jest czasem wrócić do pozycji z klasyki.

      Usuń
  2. Zazdroszczę wycieczki szlakiem Cervantesa! :-) Chciałabym choć fragmenty jego powieści móc przeczytać w oryginale, choć tłumaczenia na język polski są bardzo dobre. :-) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak ,tłumaczenia są bardzo dobre.Sam zastanawiałam się nad kupnem Don Kichota w zeszłym roku jak byłam w Polsce,widziałam tą książkę w Empiku.Teraz w Hiszpanii ukazało się wydanie Don Kichota z La Manczy w języku współczesnym.Nie widziałam go ,ale myślę,że większą wartość literacką ma w oryginale czyli w języku z epoki Cervantesa.Co do czytania Don Kichota w orginale ,proszę mi wierzyć,że nie było łatwe chociaż znam bardzo dobrze Hiszpański.Ale niewątpliwie było to ciekawe doświadczenie.

      Usuń
  3. Postać Don Kichota znam, aczkolwiek nie miałam okazji przeczytać powieści. Za to jako podróżniczkę bardzo zainteresował mnie szlak śladami bohatera. Szkoda, że nie dodałaś więcej zdjęć, chętnie bym obejrzała :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam chyba około 200 zdjęć.Mogę przesłać Ci na priv.

      Usuń
  4. Ciekawie to wygląda. Jeszcze jeden powód, żeby odwiedzić Hiszpanię, do której jakoś nie mogę dojechać. :(

    OdpowiedzUsuń
  5. A ja właśnie miałam ochotę wrócić do jakiejś klasyki i nie wiedziałam po jakiego autora sięgnąć. Teraz już wiem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja wracam bardzo często do klasyki.Nigdy się nie zawiodłam

      Usuń